Aloitan tässä nyt kaappien paljastelun, eli esittelen meidän, ei enää niin, uutta kotiamme, jonka laittamiseen olen uhrannut kutakuinkin kaikki rahani ja viimeisestä reilusta puolesta vuodesta lähes kaikki aikani.

 Alkuun negistelyjä, varoitukseksi kaikille, jotka eivät ole niin remppahenkisiä ja jotka ostavat ensimmäistä kertaa vähän kalliimpia huonekaluja kotiinsa sekä muistutukseksi itselle, että vaikka kaikki ei mennyt niin hyvin kuin toivoa sopii, niin silti koti on ihana paikka.

SOHVA

Halusin vaalean (valkoisen) ryhdikkään, mutta nuorekkaan sohvan. En ole löhösohvatyyppiä ja tykkään, että sohvalla voi istua ilman, että uppoaa sen syvyyksiin. Päädyttiin esitteiden ja myymälässä näkemämme perusteella Vepsäläisen myymään BoConceptin Indivi 2 leveätyynyiseen 3 istuttavaan sohvaan ja rahiin. Kyseinen yhdistelmä oli Vepsäläisen edukkaimpia sohvia, mutta ne, jotka kyseisessä kaupassa ovat käyneet, tietävät ettei mitään kovin edullista löydy edes niiden edullisimpien tuotteiden joukosta. Ja jotain odotuksia tämä ehkä herättelee laadun suhteen.

 Kuvastossa sohva näyttää tältä:

1245263192_img-d41d8cd98f00b204e9800998e 

Luonnollisesti myymälässä ollut sohva näytti kovasti samalta kuin tuo kuvaston sohva, tosin siellä oli käytetty erilaista kangasta päällysteessä.

Se sohva, joka meille toimitettiin 9 viikon odotuksen jälkeen, ensin ilman jalkoja, näytti noin viikon istumisen jälkeen tältä:

 

1245263138_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Vasemman puoleisen istuintyynyn etusauma on alkanut siirtyä ihan väärään paikkaan ja sohva on menettänyt lähes täysin sen ryhdikkään ilmeen, johon alunperin ihastuin. Eikä se ainakaan näytä viikon käytössä olleelta.

Kävimme keskustelua Vepsäläisen kanssa siitä, miten tällaisessa tilanteessa voidaan toimia. Uutta sohvaa tai sohvatyynyjä he eivät luvanneet meille toimittaa, mutta jotain ratkaisua kyllä lupasivat miettiä. Itse olin ja olen edelleen sitä mieltä, että jos tuote jo heti alkukäytössä osoittautuu sudeksi, on asiakkaan saatava ensi tilassa joko uusi laadun täyttävä tuote tilalle tai kauppa on purettava.  

Vepsäläisen ja BoConceptin Suomen edustajan ratkaisuksi muotoutui istuintyynyjen sisäpäällysteen lisääminen. Sohvatyynyjen päälliset oli meidän sohvassa puettu suoraan vaahtomuovisten tyynyjen päälle. Kuulimme myös tässä yhteydessä, että tämä on todellakin virhe ja tyynyjen sisällä kuuluisi aina olla sisäpäällinen suojaamassa sisusta ja päällystettä. Tyynyt lähetettiin viikonlopuksi ompelijalle, josta ne tulivat takaisin korjattuna sisäverhoilulla. Olimme tyytyväisiä alle viikon, sillä viikon jälkeen sohva näytti jälleen tältä:

1245263110_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tällä kertaa ensimmäinen valuma kohdistui oikeanpuoleiseen istuintyynyyn, varmaankin siksi, että satuimme istumaan sillä puolen enemmän.

Otimme jälleen yhteyttä Vepsäläiseen ja pyysimme heitä korjaamaan sohvan virheet jollain keinolla ja tässä vaiheessa ehdotimmekin jo itse kaupan purkua, koska alkoi vaikuttaa aika pitkälti siltä, että voisimme ostaa Ikeasta 1/3 hintaisen sohvan, joka näyttäisi varmasti ensimmäiset vuodet paremmalta kuin tuo meille tullut maanantaikappale.

 Uutena ratkaisuna Vepsäläinen näki uusien päällisten teettämisen istuintyynyihin. Odottelimme noin 5-7 viikkoa ja meille toimitettiin kotiin uudet ryttyiset ja entisiä päällisiä isommat päälliset, jotka toki jo itsenään hieman heikensivät sohvan ryhdikkyyttä, kun olivat sen verran liian isot tyynyihin. Kovin suurena yllätyksenä ainakaan minulle ei tullut, että sohva näyttää näillä uusilla päällisillä viikon hyvin vähäisten istumisten jälkeen taas tältä:

1245263154_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Saumojen valuminen ei ehkä ole ollut yhtä nopeaa kuin aikaisemmin, korjaustoimien vaikuttavuuden sijaan todennäköisempi syy taitaa olla, ettei sohvalla vaan ole keretty tässä viime aikoina niin kovin paljoa istuskella.

Ja jälleen odottelemme, miten Vepsäläinen korjaa tilanteen. Aikaa on nyt kulunut noin 4 kuukautta siitä, kun sohvan saimme ja 6 kuukautta siitä, kun sohvan tilasimme. En sanoisi olevani tyytyväinen Vepsäläisen asiakaspalveluun, vaikka siellä pääasiassa ystävällisiä onkin oltu. Ystävällisyys ei kuitenkaan korvaa sitä, miltä sohva silmissäni tällä hetkellä näyttää. Ja vielä vähemmän olen tyytyväinen BoConceptin sohvaan ja yleensäkin kyseisen valmistajan tuotteiden laatuun. Ja myönnän myös, että mikäli tilanne olisi korjattu välittömästi, en välttämättä tätä blogikirjoitustakaan olisi vaivautunut kirjoittamaan...

 EDIT 7.7.09:

Sohva asian kanssa on edetty nyt sillä tavalla, että meille on kerrottu, että tässä kyseisessä sohvatyypissä on ihan ominaisuutena tuo tyynyjen muuttuminen rumaksi viikossa. Sohvaa tulisi pöyhiä ja istuintyynyjä käännellä viikoittain, koska sohva on niin laadukas, että istuintyynyt on verhoiltu molemmin puolin. Tämä olisi meidän pitänyt tajuta jo sohvaa ostaessa, koska se on aivan yleistä jopa 4 kertaa kalliimmassa Valantin Syli sohvassa. Mutta tietenkään myyjä osapuoli ei ole tehnyt virhettä, kun ei kertonut, että sohvaa tulee hoitaa viikoittain tyynyjä kääntelemällä.

Olen kyllä aika tosi vihainen ja turhautunut tähän sohvasotkuun! Ja mielestäni myyjä toimi erittäin epäammattitaitoisesti, jos kerran tuo sohvatyynyjen valuminen on tiedossa oleva asia ja sitä ei mainita myyntitilanteessa. Minusta on olennaista tietoa, että sohvaa pitää huoltaa viikoittain ja ainakin itse haluan tietää tuollaiset asiat ennen ostopäästöstä. Koska en tosiaan ole yhtään innokas käyttämään aikaani siivoiluun tai sohvan kohenteluun.