Nyt voisi vaatteiden puolesta mennä töistä treffeille. Viimeisin valmistunut neulomus on nimittäin Stitch'n bitch Neulojan käsikirjan töistä treffeille -villatakin. Ja siitä tuli ihananainen, juuri sopiva minulle. Eli kerrankin itselle jokin muu neule kuin huivi, jota voin oikeasti käyttää ja joka oikeasti sopii minulle niin malliltaan kuin tyyliltäänkin.

542755.jpg

Langat: Novita Wool, tummanpunainen, poistoväri, reunus Garnstudion Drops Design SILKE-TWEED
Puikot: vyötteen mukaisesti 3 ½, tiukalla käsialalla, reunukseen virkkuukoukku 3 ½
Kommentit: Reunus tehty hieman ohjeesta poiketen, lankana samainen silke-tweed, josta tein vähän aikaa sitten keväthuivin itselleni.

Koitin noudattaa ohjetta parhaani mukaan, joitain muutoksia kyllä tein mm. takin pituuteen (pidensin hieman), hihojen pituuteen (lyhensin) ja kaulukseen ja reunukseen. Reunuksen tekeminen tuotti eniten päänvaivaa johtuen sileän neuleen taipumuksesta rullautua. Ongelmaa en saanut täysin ratkaistua ja pelkään pahoin, että takki kaipaa aika usein silitysrautakäsittelyä reunukseen.

542756.jpg

Kommentit: Napit, hieman liian pienet, hain Hakaniemen hallista punaisesta rusetista.

Jotta kaikki ei olisi täydellistä tai edes lähellä täydellistä on nyt pakko todeta, että langan laadussa olisi ehkä hieman toivomisen varaa. Olen koittanut kovin pitää kiinni käsityksestä, että Novitan langat ovat ihan hyviä lankoja siinä missä muutkin ja koska ne ovat suomalaisia, niitä tulisi myös suosia. MUTTA nyt olen hiukan pettynyt. Villatakki on ollut pari kertaa nyt käytössä ja jo nyt on havaittavissa nukkaantumista ja nyppyyntymistä. Ei kiva!

Loppuun vielä toinen pettymys, nimittäin Posh Yarnin lankatilaus. Voin syyttää kyllä vain itseäni, koska en järin paljon ajatellut tilausta tehdessäni. Ensimmäinen järkytys oli langan haju, johon olin kyllä blogikommenttien perusteella jo varautunut. Toinen pettymys oli lankojen värit. Ne eivät nimittäin olleet ihan sitä, mitä näytöltä olin arvellut. Mutta tämä minun olisi kyllä pitänyt osata arvata useita painotöitä tuottaneena. Värit eivät ole livenä sitä, mitä ne ovat näytöllä. Ja kolmas järkytys oli kirjavan langan karmivan lyhyet väripätkät. En ole mikään pätkärääkätyn langan ystävä. Jotenkin olin olettanut, että lanka raidoittuisi kauniisti kuten esimerkiksi Novitan Woolin raitalanka.

542757.jpg

Kommentit: Pettymyksen tuottaneet Posh Yarnit.